CittaslowGlobalisering kennen we al, maar sinds enige tijd is ook de term glocalisering in zwang. Het wil zoveel zeggen als een behoefte naar lokale en regionale worteling. Je ziet dit het duidelijkst terug in de voedingsindustrie, maar ook organisaties en bedrijven kunnen uit deze trend waarde creëren.

De week van de smaak die 1 tot en met 9 oktober wordt georganiseerd, speelt goed in op de behoefte naar lokale identiteit. Zo presenteren 7 bakkers en 2 molenaars in het Brabantse dorp Alphen hun nieuwe producten op basis van het ‘vergeten’ St. Jan’s rogge. Het is niet toevallig dat dit nieuwe streekproduct juist in dit kleine dorp van de grond komt: Alphen is een van vier Nederlandse Cittaslow gemeentes. Om dit exclusieve predicaat te mogen dragen moet een gemeente werken met oog voor de kwaliteit van leven van haar inwoners, de instandhouding van lokaal erfgoed waaronder streekproducten en het stimuleren van gastvrijheid. Achter het concept Cittaslow huist de wereldwijd opererende Italiaanse organisatie Slow Food. Ze weten de behoefte naar glocalisering en leven met aandacht haarfijn te treffen en ze krijgen steeds meer gehoor in hun ‘kruistocht’ voor slow living.

Met voedingsconcepten inspelen op glocalisering en ‘slow living’
Het is natuurlijk niet voorbehouden aan gemeenten om te werken volgens de Cittaslow-waarden. Ook bedrijven en organisaties kunnen inspelen op de behoefte van klanten naar lokale worteling en ‘slow living’. Kantines en bedrijfsrestaurants kunnen bij het bereiden van maaltijden bijvoorbeeld meer lokaal geproduceerde producten te gebruiken. Dit zorgt bij cliënten in zorginstellingen voor een beter ’thuisgevoel’, een toevoeging van een beleving aan het eten en bovendien is het vaak lekkerder en bespaart het transportkosten en daarmee CO2-uitstoot. Onderwijsinstellingen kunnen door jongeren producten met een verhaal en een beleving (op excursie naar de boer!) te bieden, hen wellicht verleiden tot het vaker kiezen voor gezonde voedingsmiddelen. Communicatie speelt hierbij een cruciale rol.

Communiceren met aandacht
Voeding is een mooie uitingsvorm die veel mensen aanspreekt, maar het gaat natuurlijk om veel meer. Bijvoorbeeld door niet routinematig en gedachteloos te communiceren met klanten en medewerkers, maar door werkelijk contact te maken en aandachtig te zijn. Cittaslow roept al snel grappen op over dat de werkwijze dan wel heel langzaam zal zijn, maar het tegendeel is waar. Slow wil zeggen dat er wordt gewerkt met aandacht. Het is overbodig om te zeggen dat dit onmiddellijk een positief effect heeft op de relatie met klanten, medewerkers en partners.

Als u van gedachten wilt wisselen over hoe uw organisatie waarde kan creëren uit de trends glocalisering en slow living, dan drink ik graag een kop koffie met u.