loch-fyne-oyster-barHoe creëer je betrokkenheid van medewerkers? Dat is een vraag waar veel organisaties mee worstelen. De Loch Fyne Oyster Bar uit het Schotse Cairndow heeft het onconventionele antwoord op deze vraag gevonden: maak alle medewerkers eigenaar. Dr David Erdal, Honorary Senior Research Fellow aan de universiteit van St. Andrews heeft een boek geschreven over hoe 112 medewerkers de oesterbar in 2003 overnamen. Erdal laat zien dat gedeelde verantwoordelijkheid en eigenaarschap mensen laat samenwerken voor een gemeenschappelijk doel in plaats van dat ieder voor zich werkt. Hij staat op de bres voor het doorbreken van wat hij de ‘wij versus zij’ mentaliteit noemt. Uiteindelijk heeft iedereen belang bij een werkwijze waarbij de huidige en toekomstige belangen van de mens, het bedrijf en zijn leefomgeving worden gewaarborgd.

De filosofie van het bedrijf is helder: zorg ervoor dat de impact van de activiteiten op de leefomgeving tenminste neutraal is en waar mogelijk positief. Het leidende principe is dat er gewerkt wordt met respect voor de dieren en hun habitat. Daarnaast wordt de biodiversiteit actief bevorderd. Tot slot worden ook de mensen (people) en het inkomen (profit) niet vergeten: de economie van de gemeenschap wordt ondersteund door het aanbod van gespecialiseerd werk waarvoor een marktconform salaris wordt betaald.

loch-fyne-filosofie

 Deze filosofie heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Door de authentieke betrokkenheid en inzet van de werknemers is de Loch Fyne Oyster Bar uitgegroeid tot een waar imperium met 44 restaurants verspreid over heel Groot Brittanië, een groothandel en een webwinkel. Duurzaamheid loont!