Greenchoice Warme Truiendag is voor de tweede maal in de prijzen gevallen. Vorig jaar ontving deze nationale energiebesparingsactie van Klimaatverbond Nederland en duurzame energieleverancier Greenchoice al de tweede plaats bij de Sustainable Energy Europe Awards. Nu is daar de prestigieuze National Energy Globe Award van de Energy Globe Foundation bijgekomen.

“Deze awards laten zien dat er wereldwijd steeds meer aandacht komt voor de niet te onderschatten rol die gedragsverandering speelt bij energiebesparing”, zegt projectleider Emke Mol van Klimaatverbond Nederland. “Technologische innovatie, energiebesparend bouwen en wetgeving zijn eveneens belangrijk, maar energiebesparing begint en eindigt met de rol van de mens. Greenchoice Warme Truiendag maakt mensen er op een sympathieke manier van bewust dat we samen duurzaam verschil kunnen maken!”

Over de National Energy Globe Award en de Sustainable Energy Europe Award

De internationale Energy Globe Awards worden jaarlijks toegekend door de Energy Globe Foundation aan projecten die het bewust benutten van (duurzame) energie stimuleren. De jury van deze prestigieuze award bevat vertegenwoordigers van onder meer de VN, de Wereldbank en de European Renewable Energy Council. Het doel van de awards is om de noodzakelijke bewustwording rond oplossingen voor milieuproblemen te bevorderen en om aan te tonen dat elk van ons een positieve bijdrage kan leveren. De Greenchoice Warme Truiendag heeft de nationale award van deze prestigieuze prijs de Award uit handen van de Ambassade van Oostenrijk ontvangen.

De Sustainable Energy Europe Awards worden jaarlijks uitgereikt door de Europese Commissie aan initiatieven die een opmerkelijke bijdrage leveren aan energie-efficiëntie, hernieuwbare energie en schoon vervoer. De Greenchoice Warme Truiendag heeft vorig jaar de tweede prijs ontvangen in de categorie communicatie. Het juryrapport: “Voortreffelijke, professionele, onderhoudende en succesvolle energie-efficiëntie campagne met nationale uitstraling en een indrukwekkend hoge impact. Eenvoudige boodschappen en innovatieve communicatie-elementen die op een speelse manier zijn geïmplementeerd maken dit project ‘best-in-class'”

Over Greenchoice Warme Truiendag

Klimaatverbond Nederland en duurzame energieleverancier Greenchoice organiseren jaarlijks op de eerste vrijdag van februari de nationale energeiebesparingsactie Greenchoice Warme Truiendag met acties van honderdduizenden deelnemers door heel Nederland. Op school, thuis en op kantoor trekken de deelnemers een warme trui aan en zetten de verwarming een graadje lager. Elke graad lager bespaart 6 procent energie en dus CO2-uitstoot én stookkosten. De trui staat symbool voor wat mensen zelf kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering tegen te gaan.

De editie van 2015 was een overdonderend succes met deelnemers zoals prinses Laurentien, Donald Duck, NS, Radio Veronica, Erasmus Universiteit en gemeente Haarlem. De eerstvolgende editie vindt plaats op vrijdag 5 februari 2016 en de campagne gaat van start op de eerstvolgende dag van de duurzaamheid op vrijdag 9 oktober 2015.

 

MOLCOM Communicatieadvies verzorgt sinds 2011 het projectleiderschap van deze nationale energiebesparingsactie.