Vrijdag 8 februari 2013 was het landelijke Greenchoice Warme Truiendag: de nationale actie van Het Klimaatverbond om structureel energie te besparen. Ruim 155.000 actieve deelnemers van scholen, bedrijven, universiteiten, gemeentes en gezinnen deden mee. En hoe?! MOLCOM Communicatieadvies bracht het partnerschap met Greenchoice tot stand en verzorgde net als in 2012 het projectleiderschap.

Schermafbeelding 2013-07-03 om 18.31.11

 

Greenchoice Warme Truiendag op basisscholen

Op de Jan van Nassauschool in Den Haag kreeg wethouder Baldewsingh een warme ontvangst. Leerlingen voerden een speciale Greenchoice Warme Truiendag modeshow op, organiseerden een sjaalknoopwedstrijd en ze presenteerden hun Warme Truiendag ‘Loesjes’. De afdeling milieu-educatie van de gemeente Den Haag had ter gelegenheid van Greenchoice Warme Truiendag een speciaal lespakket samengesteld om alle 1.842 deelnemende kinderen bewust te maken van het belang en de noodzaak van energiebesparing. Zo ervaren ze dat het eigenlijk heel gemakkelijk, leuk en logisch is om elke dag energie te besparen!

Ook op Eco school OBS Stellegors in Stellendam stond de dag in het teken van energiebesparing. Onder begeleiding van brei-oma’s, -moeders en -juffen leerden de kinderen afgelopen maand breien. Vandaag hebben ze de langste sjaal van Goeree-Overflakkee laten opmeten door  wethouder Koningswoud om die vervolgens verdeeld in kleinere sjaals naar Roemenië te sturen.

 

Greenchoice Warme Truiendag op Hoger Onderwijs
Dit jaar deden er opvallend veel hoger onderwijsinstellingen mee. Tilburg UniversityErasmus Universiteit RotterdamTU EindhovenSaxionHogeschool Leiden en Windesheim zijn slechts een paar van de organisaties waar de kachel vandaag omlaag ging. Het is leuk om te zien dat decanen en voorzitters van het college van bestuur van onderwijsinstellingen via twitter massaal en trots hun warme trui laten zien.

Behalve dat deelname aan de Greenchoice Warme Truiendag laat zien dat men waarde hecht aan duurzaamheid en energiebesparing, wordt de dag ook aangegrepen om de kosten van een hoge binnentemperatuur ter discussie te stellen. Vorig jaar becijferde de Universiteit van Tilburg al dat het structureel 1 graad lager zetten van de CV hen jaarlijks € 45.000,- zou schelen. Door ’s zomers 1 graad minder hard te koelen, zou dat bedrag verdubbeld worden tot bijna een ton. Uit een peiling onder medewerkers en studenten blijkt dat 64% dit een goed idee vindt omdat “het goed is voor het milieu en de portemonnee”. En nog eens 21% zegt “Ja, dit draagt bij aan onze slogan ‘Understanding Society'”.

 

Greenchoice Warme Truiendag Fotowedstrijd
Mensen uit hele land hebben meegedaan aan de fotowedstrijd met prijzen als een meeloopmiddag met Weerman Reinier, een gastles van jongerenvertegenwoordiger Duurzame Ontwikkeling voor de Verenigde Naties Ralien Bekkers en een exemplaar van het door INTI in productie genomen winnende ontwerp (door Tainá Cristina Maraschini) van de Warme Truiendag Ontwerp Wedstrijd 2012.

 

Greenchoice Warme Truiendag: bewustwording en actie rond energiebesparing
De Greenchoice Warme Truiendag wordt sinds 2007 jaarlijks op of rond 16 februari gehouden, de verjaardag van het Kyotoprotocol uit 2005. De bedoeling van het Kyotoprotocol is de uitstoot van broeikasgassen, die leiden tot klimaatverandering, wereldwijd te verminderen. Het idee van de Greenchoice Warme Truiendag is simpel: trek een warme trui aan, zet de verwarming lager, bespaar 7% energie per graad, en dus 7% CO2-uitstoot. De warme trui staat symbool voor alle simpele dingen die mensen zelf kunnen doen voor een schonere wereld. Niet alleen op Greenchoice Warme Truiendag, maar elke dag van het jaar!

 

Nog steeds hard nodig: Nederlanders zijn energieanalfabeet
Alle positieve aandacht en massale aanmelding ten spijt, is flink meer energiebesparing nog steeds hard nodig. Nederland bespaart al jaren minder dan verwacht en loopt achter op Europese CO2-doelstellingen. Onderzoek van kennispartner Tilburg Sustainability Center laat zien dat Nederlanders geen idee hebben van hun energieverbruik. 43% weet niet hoeveel zij maandelijks betalen, bijna een derde zet de CV ’s nachts niet lager. Deze cijfers onderstrepen volgens Robert Linnekamp, voorzitter van Het Klimaatverbond, de noodzaak van de Greenchoice Warme Truiendag. “Het Klimaatverbond heeft in 2007 het initiatief tot de Warme Truiendag genomen, omdat energiebesparing de meest effectieve en economisch interessante manier is om een bijdrage te leveren aan een beter klimaat met minder CO2-uitstoot. Bovendien merk je het direct in je portemonnee. Als je de uitgespaarde kosten vervolgens weer investeert in energiebesparende maatregelen, maximaliseer je de winst!”

 

Energiebesparing is beste manier om het klimaat te sparen
Het Klimaatverbond, een netwerk van lokale overheden dat werkt aan effectief klimaatbeleid, is de Nederlandse initiatiefnemer van de Warme Truiendag. Vanaf 2013 organiseren Greenchoice en Het Klimaatverbond de dag samen, als Greenchoice Warme Truiendag. De groenste energie is namelijk nog altijd ‘de energie die je niet verbruikt’. Duurzame energieleverancier Greenchoice levert als enige energieleverancier in Nederland alleen maar groene stroom en bosgecompenseerd gas. Greenchoice heeft als doel de wereld energieneutraal te maken door zuinig en slim met energie om te gaan en alleen de energie te gebruiken die we samen opwekken uit zon, wind en andere natuurlijke bronnen.